Moeilijker een verzekering voor beroepen met risico’s
3 augustus 2018Mensen met risicovolle beroepen krijgen moeilijker verzekering
Mensen met een risicovol beroep komen lastiger aan een schade- of aansprakelijkheidsverzekering. Verzekeraars zetten beroepsgroepen met een hoge schadelast de deur uit.
Dat blijkt uit een inventarisatie van FD. Het gaat om beroepen als dakdekkers, veehouders, taxichauffeurs en verloskundigen, maar ook mensen die werken in de autoverhuur, bandenopslag of recycling. De krant noemt als voorbeeld een eigenaar van een metaalrecyclingbedrijf, wiens verzekering werd opgezegd en bij een volgende verzekeraar zijn premie zag stijgen van 6500 naar 20.000 euro per jaar, met een enorm eigen risico.
De Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven en Adviz, branchevereniging voor financieel adviseurs, slaan alarm in de krant. Zzp’ers met een dergelijk beroep of ondernemers die verzekeringen regelen voor hun personeel moeten hoge premies betalen, stoppen met bepaalde werkzaamheden of (deels) onverzekerd te werk gaan, geven zij aan.
Weigeren mag
Verzekeraars mogen klanten eruit zetten, ze hebben geen verzekeringsplicht, bevestigt een woordvoerder van het Verbond voor Verzekeraars aan RTL Z.
“Verzekeraars dragen de verantwoordelijkheid voor een grote groep Nederlanders. Die verwachten dat hun geld verantwoord uitgegeven wordt. Bij een aantal beroepsgroepen weten we dat de geclaimde schade er heel hoog ligt.”
Het Verbond herkent de geschetste problemen, maar is er wel genuanceerder over.
“We weten dat er beroepsgroepen zijn waar verzekeren lastiger is, maar dat mensen massaal uit hun verzekering worden gezet, vind ik te scherp neergezet”, zegt de woordvoerder. “Om echt van een trend te spreken, vind ik te ver gaan.”
Vaker of hogere schade
De beroepen waar het om draait zijn risicovoller voor verzekeraars, omdat zij vaak schade melden aan voertuigen; denk aan de taxichauffeurs en veevervoerders. Of ze hebben een grotere kans op hoge schadeposten vanwege aansprakelijkheid of brand, zoals verloskundigen en eigenaren van afvalbedrijven of sauna’s.
Dat verzekeraars vaker hun dienstverlening aan klanten opzeggen, komt naar eigen zeggen doordat zij gedwongen zijn hogere buffers aan te houden, door aangescherpte kapitaaleisen in de Europese richtlijn Solvency II die sinds 2016 geldt.
‘Geen sociale dienst’
Volgens het Verbond van Verzekeraars is dat niet de enige reden.
“Het is een sector die het sowieso moeilijk heeft”, vertelt de woordvoerder. “Er zijn veel overnames geweest, verzekeraars werken met minder fte’s en ze kunnen op bepaalde verzekeringen weinig winst pakken, zoals autoverzekeringen. Ik snap wel dat ze kritisch kijken naar wie ze wel en niet verzekeren, en wat verantwoord is. Het moet wel rendabel zijn, we zijn geen sociale dienst.”
Bron; RTL Z