Belastingtelefoon, één momentje!
30 augustus 2018 Uit Door 100% WerkgeverscoachFalende Belastingtelefoon krijgt meer werknemers, herstel duurt lang
Het ministerie van Financiën grijpt in bij de Belastingtelefoon. Na de aanhoudende problemen met extreem lange wachttijden wordt de capaciteit van de dienst verhoogd. Wel is de verwachting dat het herstel nog tot zeker het einde van het jaar gaat duren.
Dat schrijft staatssecretaris van Financiën Menno Snel in een brief (pdf) aan de Tweede Kamer.
Vorige maand erkende Snel dat de problemen bij de Belastingtelefoon flink erger zijn dan verwacht. Door een reeks inschattingsfouten lopen de wachttijden voor zowel ondernemers als particulieren fors op. Met name particulieren moesten een stuk langer wachten dan uit eerdere informatie van de staatssecretaris bleek.
Vooral de laatste dagen van juni en de eerste dagen van juli ging het mis. De gemiddelde wachttijd liep toen op tot bijna tien minuten, met uitschieters tot wel zeventig minuten.
Meer mankracht
De staatssecretaris betreurt die gang van zaken en belooft meer mankracht. “Ik streef er naar de bereikbaarheid begin 2019 weer op het niveau de eerste helft van 2017 te brengen”, schrijft Snel, die de capaciteit van de Belastingtelefoon met 160 fte vergroot en ‘voor het verbeteren van de kwaliteit van beantwoording van de wet- en regelgevingsvragen’ nog eens 50 fte uittrekt.
Afgelopen juni had het onderdeel van de Belastingdienst de beschikking over 747 fte, naast 764 fte aan uitzendkrachten, blijkt uit de antwoorden van Snel op Kamervragen van Helma Lodders (VVD) en Pieter Omtzigt (CDA).
Hoog ziekteverzuim
Daaruit komt ook naar voren dat het ziekteverzuim van vaste werknemers van de Belastingtelefoon dit jaar rond de 10 procent schommelt. Dat is flink hoger dan het landelijk gemiddelde, dat lag in het eerste kwartaal van 2018 op 4,9 procent. Ook uitzendkrachten melden zich vaak ziek bij de Belastingtelefoon: ruim 7 procent.
Het ministerie belooft dat het de ontwikkeling van de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon en het aantal klachten de komende maanden ‘nauwgezet’ in de gaten houdt.
Bron • RTL Z
Recente berichten
- UWV en gedifferentieerde premies WGA en Ziektewet 2025 16 juli 2024
- Wet toekomst pensioenen 16 juli 2024
- Vragen en antwoorden expertsessie: Wet toekomst pensioenen 12 juli 2024
- Voor hoeveel auto’s moet u bijtellen? 9 juli 2024
- De beschikkingen Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) 2023 4 juli 2024
- Concernregeling en het 10%-criterium 4 juli 2024
- Kamerstukken die interessant zijn juni 3 juli 2024
- De dienst ‘Voorzieningen’ en het werkgeversportaal 1 juli 2024
- 2025 géén lage-inkomensvoordeel (LIV) 27 juni 2024
- Loon, laadpaal en bijtelling van de zaak 18 juni 2024