Fiets van de zaak wordt aantrekkelijker

Fiets van de zaak wordt aantrekkelijker

19 maart 2018 Uit Door 100% Werkgeverscoach

ondernemers fiets, Forfaitaire bijtelling fiets, fiets van de zaak, lease fiets, bijtelling fiets, werkgevers en fiets oplossing, 2020, investeringen in fietsinfrastructuur

Regels voor fiets van de zaak worden minder ingewikkeld

Het wordt een stuk aantrekkelijker gemaakt een fiets van de zaak te krijgen door een versimpeling van de fiscale fietsregeling. De regeling wordt de komende tijd samen met brancheverenigingen uitgewerkt en moet per 1 januari 2020 ingaan.

 

Huidige regeling

Een fiets of auto wordt vaak ook privé gebruikt. Mensen moeten voor dit privégebruik belasting betalen over de waarde van het voordeel dat ze genieten. Bij auto’s van de zaak wordt deze waarde vastgesteld via een forfait, waarmee de gebruiker het privégebruik kan afkopen.

Voor een fiets is dit nu niet zo. Fietsers moeten daardoor precies bijhouden hoeveel kilometer zij fietsen voor woon-werkverkeer en hoeveel zij privé fietsen.Van die privékilometers worden zaken als onderhoudskosten, reparaties, verzekeringen en – bij een elektrische fiets – stroomverbruik afgetrokken. Het bedrag dat onderaan de streep overblijft, moeten werkgevers bij het belastbare salaris optellen.

Door deze ingewikkelde regels wordt volgens de branche zeer beperkt gebruik gemaakt van een fiets van de zaak, terwijl ruim 700.000 mensen privé gebruik maken van een auto van de zaak.

Forfaitaire bijtelling

De regels voor een fiets van de zaak worden minder ingewikkeld door een systeem van forfaitaire bijtelling in te voeren. Zo hoopt staatssecretaris Menno Snel van Financiën meer forenzen op de fiets te krijgen.

Mensen gebruiken hun fiets of auto van de zaak ook vaak privé. Over die privékilometers moeten ze belasting betalen.

Voor een leaseauto is dat overzichtelijk, doordat de Belastingdienst een vast bedrag bij het salaris optelt en daarover belasting heft.

Maar voor een fiets moeten mensen precies bijhouden hoeveel kilometers ze afleggen voor hun werk en hoeveel in hun vrije tijd. Daarvan moeten ze dan weer kosten voor onderhoud en verzekeringen aftrekken. Dat levert heel wat gereken en gedoe op.

Vanaf 1 januari 2020 moeten mensen ook voor hun fiets een zogeheten bijtelling betalen. Zo willen Snel en zijn collega Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat meer mensen bewegen de fiets te nemen.

Nu steekt het aantal fietsen van de zaak nog schril af bij de 700.000 auto’s van de zaak. Terwijl fietsen ”gezond is en goed voor het milieu en files vermindert”, aldus Snel. Hoe hoog de bijtelling voor fietsen wordt, is nog onduidelijk.

De leasefiets mag straks naast de auto van de zaak gebruikt worden. Juist die combinatie moet het aantrekkelijker maken om een deel van de week fietsend naar het werk te gaan in plaats van met de auto. Meer dan de helft van de autoritten is korter dan 7,5 kilometer.

Bereikbaarheidsproblemen

ANWB, BOVAG, Fietsersbond, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA zijn blij met de komst van de regels voor de leasefiets. Volgens de organisaties is het gebruik van de fiets onder meer belangrijk om de groeiende bereikbaarheidsproblemen aan te pakken.

Verder draagt fietsen bij aan het terugdringen van CO2-uitstoot, het verbeteren van de luchtkwaliteit en de volksgezondheid.

De maatschappelijke voordelen worden door de brancheorganisaties geschat op zo’n 50 miljoen euro per jaar. Dit behelst onder meer besparingen op CO2-uitstoot en minder kosten voor ziekte en verzuim.

Fietsinfrastructuur

Het kabinet probeert op meer manieren fietsen naar het werk te stimuleren. Zo wordt er eenmalig 100 miljoen euro uitgetrokken voor de cofinanciering van gemeentelijke en provinciale investeringen in fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij OV-knooppunten.

Daarnaast wil het kabinet meer samenwerken met werkgevers en regionale overheden om te kijken hoe nog meer forenzen gestimuleerd kunnen worden vaker de fiets te pakken.

Het kabinet stimuleert op verschillende manieren het fietsen naar het werk. Zo trekt het kabinet eenmalig een bedrag van 100 miljoen euro uit voor cofinanciering van gemeentelijke en provinciale investeringen in fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij OV-knooppunten.

Ook wordt de samenwerking met werkgevers en regionale overheden gezocht om de komende jaren meer forenzen op de fiets te krijgen.

Forfaitaire bijtelling fiets, fiets van de zaak, lease fiets, bijtelling fiets, werkgevers en fiets oplossing, 2020, investeringen in fietsinfrastructuur