Wetsvoorstel Recht op onbereikbaarheid
18 februari 2019 Uit Door 100% WerkgeverscoachEen WhatsApp- of e-mailbericht buiten werktijd naar collega’s of de leidinggevende sturen is tegenwoordig heel normaal. Toch heeft dit ook nadelige gevolgen. Het wetsvoorstel Recht op onbereikbaarheid beoogt de continue bereikbaarheid van werknemers te beperken.
Tweede Kamerlid Van Dijk (PvdA) maakte het conceptwetsvoorstel Recht op onbereikbaarheid onlangs openbaar voor internetconsultatie. Het doel van het voorstel is dat werkgevers en werknemers met elkaar in gesprek gaan over de mogelijkheden om onbereikbaar te zijn buiten werktijd. Onderzoek laat namelijk zien dat het gevoel van werknemers dat zij continu bereikbaar zijn problemen kan opleveren. Zij kunnen druk ervaren om direct, buiten werktijd, op berichten van collega’s of de leidinggevende te reageren. Dit kan vervolgens leiden tot stress- of burn-outklachten.
Uitzetten van de e-mailserver buiten werktijd
In het wetsvoorstel is geregeld dat werkgevers in hun arbobeleid invulling moeten geven aan het recht van werknemers om na werktijd onbereikbaar te zijn. Dit kan bijvoorbeeld door afspraken met werknemers te maken over de tijden waarop zij onbereikbaar zijn en hierop te handhaven of door het uitzetten van de e-mailserver buiten werktijd. Daarnaast moeten werkgevers in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) de risico’s van continue bereikbaarheid en het gebruik van mobiele apparaten opnemen en passende maatregelen nemen om de nadelige gevolgen hiervan te voorkomen.
Geen boete voor mailtjes buiten werktijd
Het is niet de bedoeling van het wetsvoorstel om boetes te geven aan werkgevers die werknemers buiten werktijd een WhatsApp-bericht of e-mail sturen. Wel kan een werkgever die geen arbobeleid voert waarin hij invulling geeft aan het recht van de werknemer om onbereikbaar te zijn buiten werktijd een waarschuwing krijgen van Inspectie SZW. Dit geldt ook als niet in de RI&E staat hoe de werkgever de rusttijd uit de Arbeidstijdenwet waarborgt of als hij in de RI&E geen maatregelen heeft opgenomen voor het tegengaan van continue bereikbaarheid buiten werktijd. Volgt de werkgever deze waarschuwing niet op, dan kan Inspectie SZW vervolgens een ‘eis tot naleving’ opleggen. Dit kan uiteindelijk tot een boete leiden.
Werkgevers en werknemers kunnen tot 31 maart een reactie geven op het wetsvoorstel via de internetconsultatie. De beoogde ingangsdatum van het wetsvoorstel is 1 januari 2021. (link)
Zie ook:
- Kan werkgever aansprakelijk zijn voor burn-out?
- Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
- Whatsappen met collega’s?
- Gevolgen van overwerken: slecht voor lijf en relatie
Recente berichten
- UWV en gedifferentieerde premies WGA en Ziektewet 2025 16 juli 2024
- Wet toekomst pensioenen 16 juli 2024
- Vragen en antwoorden expertsessie: Wet toekomst pensioenen 12 juli 2024
- Voor hoeveel auto’s moet u bijtellen? 9 juli 2024
- De beschikkingen Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) 2023 4 juli 2024
- Concernregeling en het 10%-criterium 4 juli 2024
- Kamerstukken die interessant zijn juni 3 juli 2024
- De dienst ‘Voorzieningen’ en het werkgeversportaal 1 juli 2024
- 2025 géén lage-inkomensvoordeel (LIV) 27 juni 2024
- Loon, laadpaal en bijtelling van de zaak 18 juni 2024
Populaire berichten
en extra
lage kosten
loonstroken.
En nog meer voordelen.
Neem snel contact op.